Descoperirea Deltei a fost magica… De-a lungul plimbarilor cu pitorestile barci pescaresti prin labirintul de canale ascunse in vegetatie luxurianta ni s-a dezvaluit un paradis al pasarilor (egrete elegante, tiganusi, cormorani, berze, lebede, rate si gaste salbatice si multe, multe altele). O incantare!

Cat despre mancare… Pofticiosi cum suntem, am savurat fiecare delicatesa cu o deosebita placere: de la ciorba de peste lipoveneasca, la icre, saramura, somn prajit, hamsii si, preferatul meu, storceagul de peste… Baietii mei au incercat si alte bunatati de la pensiune si le-a placut in mod deosebit iepurele si pieptul de pui cu sos de mustar.  Lady S, cam pretioasa de obicei in alegerile ei culinare, a devenit obsedata de hamsii, cerandu-le insistent si la micul dejun: „Vreau peste mic!”
Cateva zile de liniste si hoinareala prin Delta mi-au limpezit gandurile si mi-au umplut inima de bucurie. Plimbarile cu barca, vantul care-mi mangaia fata, calmul adierii, frumusetea culorilor, salbaticia locurilor, pasarile elegante, salciile, stuful… Fericire. Am reusit sa ma reconectez cu mine, desi in permanenta am fost toti 5.  Am vazut Delta prin lentila aparatului foto, incantata de lumina, de culoare, de sunete si de miscare. Din miile de fotografii, cu greu am ales cateva pe care sa vi le impartasesc.
Aventura noastra a inceput dis de dimineata. La ora 10, in Portul din Tulcea ne astepta ambarcatiunea ce avea sa ne duca Delta Boutique. Ne-am invaluit in nori de spray bio anti tantari si ne bucuram ca nu suntem atacati. Ne minunam cat de eficiente sunt spray-urile. Mai tarziu aveam sa realizam ca adevaratul atac al tantarilor incepe odata cu apusul soarelui, iar singura solutie sa-i evitam era sa nu iesim afara. Lasam in urma peisajul citadin, santierul naval, macaralele, oamenii… Lady S priveste incantata peisajul deosebit. Dunarea, vapoare mari, barcute, salcii… Din loc in loc casute de pescari… Incepe visul… Aventura.

O noua zi, o noua aventura. Dupa o plimbare de vis pe canale marginite de nuferi si stufaris, tragem la mal unde ne asteapta o caruta trasa de doi cai obositi. Se pare ca suntem singurii care am ales caruta in locul masinilor de teren. Am dorit sa intram mai usor in atmosfera locala, sa ne bucuram de o experienta autentica. Incet, foarte incet, strabatem ulitele de nisip. Descoperim casele simple, majoritatea din lut, acoperisurile din stuf, decoratiunile minimale, din lemn, inconfundabilele nuante de albastru si verde, menite parca sa accentueze auriul nisipului, al capitelor de fan arse de soare. Gradini cu flori rosii.  Barci de pescari transformate in jardiniere. Cai si Dacii „decapotabile”. In sfarsit, cea mai nordica padure subtropicala din Europa ni se dezvaluie.  Padurea Letea, unica,  misterioasa. Plopi, stejari, frasini, salcii, spectaculosi copaci contorsionati pe care pun stapanire liane. Ajungem la impresionantul stejar de 100 de ani, o adevarata sculptura a naturii.  Dune de nisip. Cai salbatici. Multa, multa liniste. Senzatia ca am vazut mult prea putin, totusi…

Sulina, o calatorie spre locul magic unde Dunarea se varsa in mare. Timpul pare sa fii incremenit aici. Cladirile, barcile, atmosfera, totul pare rupt din trecut.

Dunarea devine din ce in ce mai larga. Inca se zareste digul, strajuit de pescarusi. Din loc in loc, epave. Ironic, pe una dintre ele scrie cu litere mari, safety first… Culoarea apei se schimba. Valurile se fac simtite. Marea Neagra. Delfinii nu se lasa fotografiati. Valurile leagana puternic ambarcatiunea, speriind-o pe Lady S. Ma sperie si pe mine, ce-i drept. Atat de mici intr-o lume atat de mare…

La intoarcere oprim la plaja din Sulina. Nisip fin, apa calda, liniste. Relaxare. Baietii inoata, iar sirena noastra se joaca fericita in nisipul umed. Apune soarele, iar noi trebuie sa ne intoarcem la Crisan, la pensiune, pana la lasarea intunericului. Ne asteapta o cina la lumina lunii. Luna albastra. A doua luna plina intr-o luna calendaristica. Magica si ea.

Am adorat fiecare clipa petrecuta in Delta. Sper sa revin curand. Ma asteapta cele mai frumoase apusuri de soare!

Stiati ca?

Delta Dunarii s-a format de-a lungul a 10 000 de ani și continuă să crească, fiind considerată cel mai tânăr pământ românesc. Delta crește cu aproximativ 40 m²/an.

Este cea mai bine conservată deltă din Europa; din anul 1990 face parte din Patrimoniului Mondial UNESCO, fiind considerată rezervație a biosferei.

Delata este un labirint de lacuri și canale, ce șerpuiesc prin cea mai mare suprafață compactă de stuf din lume și este una dintre zonele cu cea mai mare biodiversitate de pe planetă.

In Delta Dunării sunt întâlnite 30 de habitate protejate la nivel european, dintre care 8 sunt strict protejate, unele dintre acestea fiind întâlnite doar în România.

Delta Dunării cuprinde 20 de zone strict protejate, care însumează o suprafață totală de peste 50 000 ha, reprezentând aproximativ 9% din arealul total al rezervației. Cele mai importante dintre acestea sunt: Roșca – Buhaiova, Sărături – Murighiol, Insula Popina, Periteașca – Leahova, Grindul Lupilor și Chituc, Insula Ceaplace, Pădurea Letea și Caraorman, Lacul Nebunu, Sacalin – Zătoane, Lacul Belciug etc.

Fauna:

• pesti: 133 de specii, dintre care 66 se întâlnite doar în apele saline: hamsia, calcanul sau stavridul; 54 de specii trăiesc în apele dulci: somnul, linul, bibanul, crapul, avatul, șalăul, știuca și 13 de specii care trăiesc și în apele sărate și în cele dulci: sturionii (păstruga, cega, morunul, nisetrul), scrumbia etc.
  • mamifere: 54 de specii: hermina, câinele enot, bizamul, vulpea, vidra, nurca europeană, pisica sălbatică, mistrețul, castorul etc.
  • pasari: 331 de specii, aproximativ 130 fiind migratoare: pelicani, rațe, gâște, stârci, egrete, lebede, cormorani, pescăruși, țigănuș, lopătar, ciocântors, piciorong, gâsca cu gât roșu, specii rare de răpitoare etc.